Od dawna słyszymy o TikToku, a coraz więcej z nas decyduje się pobrać go na swojego smartfona. Aplikacja umożliwiająca tworzenie filmików zyskuje coraz więcej zwolenników, nie tylko wśród młodzieży, ale również w gronie dojrzałych odbiorców. Z miesiąca na miesiąc jej popularność wzrasta, co przekłada się na nowe pole do popisu dla osób pracujących w branży PR i marketingu.
Siła TikToka? Autentyczność, szczerość i poczucie bezpieczeństwa
TikTok wraz we współpracy z Nielsen przeprowadził badanie, w którym wzięło udział 8000 użytkowników z całego świata. Celem było zrozumienie wartości aplikacji, zbadanie percepcji jej użytkowników. Ponadto, twórcy badania, chcieli ocenić relację między użytkownikami a reklamami w TikToku w porównaniu do portali konkurencyjnych. Osoby korzystające z tej aplikacji przyznały, że znajdują tam treści autentyczne i szczere.
Średnio 64 proc. badanych uważa, że to miejsce, w którym mogą być sobą, a 53 proc. zadeklarowało, że w publikowanych na platformie treściach przedstawia “prawdziwą wersję siebie”. Wyniki badań wskazują, że użytkownicy TikToka czują się na nim bezpiecznie. Ten aspekt z punktu widzenia psychologicznego jest bardzo ważny dla reklamodawców, ponieważ poziom zaufania TikTokerów prowadzi do większego zaangażowania i lepszego kontaktu z potencjalnymi klientami.
TikTok rajem dla reklamodawców
TikTok daje marce możliwość dotarcia do zaangażowanych odbiorców. W przypadku reklam na tej platformie społecznościowej, badanie “Marketing Science EU Understanding Authenticity, Happiness and Joy research 2021” przeprowadzone przez Flamingo Group wskazuje, że co drugi obserwator ma bardziej pozytywne odczucia do danej marki, jeśli prezentuje ona treści autentyczne, szczere i prawdziwe. Natomiast badanie przeprowadzone przez Nielsen podaje, że ok. 60 proc. globalnych użytkowników (z wyjątkiem USA) obserwuje konta różnych marek, dodatkowo 56 proc. szuka tam inspiracji i produktów zakupowych. Powyższe aspekty sprawiają, że TikTok staje się platformą społecznościową, na której marki mogą zyskać nowych, zaangażowanych klientów.
Reklamę stanowią nie tylko konta firmowe, ale również konta prywatne konsumentów. Coraz więcej osób chętnie publikuje na TikToku filmiki ze swoimi zakupami. Dzielą się swoimi opiniami o danych produktach. Dzięki temu klienci często sami stają się autentycznymi ambasadorami marki. Badanie wskazuje, że na podstawie właśnie takich opinii wielu obserwatorów zdecydowało się na zakup polecanej rzeczy. W 2021 roku hasztag #TikTokMadeMeBuyIt zyskał ponad 6 miliardów wyświetleń! W badaniu “TikTok Marketing Science EU Holiday Shopping Behaviour Research 2020” przeprowadzonym przez Walnut Unlimited, aż 57 proc. badanych przyznało, że filmik z TikToka zachęcił ich do kupna jakiegoś produktu, pomimo że wcześniej nie mieli takiego zamiaru.
W którym kierunku rozwinie się TikTok?
Na potencjał TikToka zwróciło uwagę wielu polskich ekspertów z branży SM. Podzielili się swoimi przeczuciami na temat tej platformy w Social Media Trendbooku wydanym przez magazyn Social Media Manager.
Oto ich najważniejsze spostrzeżenia dotyczące kierunku rozwoju tej aplikacji:
- Nastąpi wzrost zainteresowania TikTokiem,
- Pojawi się więcej kont firmowych, a co za tym idzie większe budżety reklamowe,
- Rozwinie się Influencer Marketing,
- Pojawi się więcej merytorycznych i profesjonalnych treści.
Wyżej wymienione przewidywania rozwoju TikToka świadczą o tym, że może być on dobrym miejscem na wypromowanie swojej marki.
Kreatywność na pierwszym miejscu
Platforma społecznościowa jest bardzo intuicyjna i daje możliwość tworzenia różnorodnego contentu. Dostęp do ogromnej ilości utworów muzycznych, liczne filtry czy efekty specjalne pozwalają na stworzenie oryginalnych filmików, a takie właśnie szybko zyskują na popularności i mają tysiące, a nawet miliony wyświetleń. Na TikToku panuje zasada: im kreatywniej, tym lepiej. Sprawdź podpowiedzi na ciekawe wideo.
Różnorodny content przyciąga
Wspomniane badania wskazują, że TikTok ma wielki potencjał dla wybicia się różnych marek. Platforma już ma tendencję wzrostową, a najprawdopodobniej będzie jeszcze lepiej, bo przekonuje się do niej coraz więcej osób w różnym wieku.
Wcześniej panował mit, iż jest to miejsce tylko dla młodzieży, a materiały, które się tam znajdują nie trafią do gustu osób dorosłych. Jednak im więcej osób, tym więcej publikowanych treści. Mniej lub bardziej ciekawych. Pojawia się tam mnóstwo treści od tych humorystycznych, przez instruktażowe np. jak upiec ciasto marchewkowe, aż po filmiki wyjaśniające kwestie prawne.
Aplikacja znajdzie dla każdego coś ciekawego. Algorytm TikToka działa tak, iż wyłapuje treści, które przykuły uwagę użytkownika. Z czasem wyświetlane materiały będą bardziej trafne, bo dobrane specjalnie dla konkretnej osoby.
A czy Ty już masz konto na TikToku? Jeśli nie, to ostrzegamy: bardzo wciąga!