Goniąc za leadami marki zwiększają produkcję komunikatów prasowych. Kłopot w tym, że konkurencja robi to samo, co w efekcie osłabia widoczność działań każdej z firm. Chcąc się przebić z komunikacją wiele podmiotów stawia na liczbę przekazów a nie na jakość. Marki produkują natywne treści we współpracy z wydawcami i są coraz bardziej wyrachowane w tym zakresie. Informacje są podawane selektywnie i często wprowadzają w błąd czytelników (wykorzystywany jest fakt, że odbiorcy czytają wyłącznie nagłówki i leady). Klienci nie lubią być jednak oszukiwani. Nie wierzą już w każdą clickbaitową informację i są w stanie nawet bojkotować nieuczciwe marki. To pozytywny trend. Natomiast wciąż jest wiele do zrobienia, a my jako agencje PR mamy misję do wykonania. Etyczne zachowania w przestrzeni komunikacyjnej powinny być jedną z najbardziej pożądanych przez nas wartości. Uświadamiajmy klientów jak istotna jest odpowiedzialność za słowa – zarówno ze względów etycznych, jak i finansowych. Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji w Polsce regularnie wychwytuje nieuczciwe praktyki firm wprowadzających w błąd konsumentów. Przykładowo, wiosną tego roku UOKiK nałożył 3,8 mln zł kary na producenta marki odzieżowej za podawanie nieprawdziwych informacji o składach ubrań (jak dotąd jest to najwyższa kara w historii polskiej branży odzieżowej). Co więcej, rośnie świadomość samych konsumentów, którzy zaczynają zwracać uwagę na to, od kogo kupują. Od kiedy państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialność społeczna biznesu zaczęła zyskiwać na znaczeniu, również w sferze komunikacyjnej (a jak wiemy, etyka jest podstawowym aspektem społecznej odpowiedzialności biznesu CSR). Zmiana świadomości następuje jednak powoli. Według “Europe Sustainable Development Report 2023/2024”, opracowanego przez UN Sustainable Development Solutions Network we współpracy z SDSN Europe i Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, UE jeszcze słabo sobie radzi ze zrównoważoną konsumpcją i produkcją.
Artykuł ten pierwotnie ukazał się na łamach Focus Report. PR in Central Europe