Estymowana wartość rynku reklamowego w Polsce w pierwszym półroczu br. wyniosła ok. 6,6 mld zł, według danych Publicis Groupe. Za prawie 84 proc. tego rynku odpowiada wideo i internet*. Pozostałe klasy mediów – te brakujące 16 proc. ujęte w zestawieniu Publicis Groupe – to tradycyjna telewizja, radio, OOH (out of home, czyli billboardy, reklamy w komunikacji miejskiej itp.), kina oraz prasa drukowana.
Niewidoczny direct mail
Jest jednak na polskim rynku kanał komunikacji marketingowej, o którym domy mediowe nie raportują – mowa o direct mail. Gdyby ta kategoria była uwzględniana w zestawieniach, wartość rynku reklamowego byłaby z pewnością wyższa, a procentowy udział wideo i internetu nieco by spadł.
Czym jest direct mail? Według definicji z „Kodeksu dobrych praktyk branży Direct Mail”, opublikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB, to „wszelkie materiały marketingowe, reklamowe i promocyjne (np. ulotki, katalogi, gazetki, przesyłki i kartki pocztowe, próbki towarów) dostarczane fizycznie do odbiorcy, zarówno w formie dystrybucji adresowej, jak i bezadresowej”. Najpopularniejszym i chyba wszystkim znanym przejawem działania direct mail są gazetki promocyjne sieci handlowych.
„Offline News” – magazyn o direct marketingu
Szeroko rozumianą tematyką direct marketingu zajmuje się nieregularnik „Offline News”, który nasza agencja redaguje dla CTRL System – jednego z największych w Polsce dystrybutorów przesyłek adresowanych i bezadresowych.
Właśnie opublikowaliśmy ostatni zaplanowany w tym roku numer tego wydawnictwa. Na jego łamach znalazły się publikacje odnoszące się m.in. do badania KPMG „Intelligent retail”, które analizuje zmiany generowane przez AI oraz technologiczne wdrożenia – od wirtualnych przymierzalni H&M, przez inteligentne koszyki w kanadyjskiej sieci Sobeys, po chatboty Nike zintegrowane z programami lojalnościowymi.
Pokolenie Z i nowe wzorce konsumpcji mediów
W innym materiale omawiamy najciekawsze wątki z „Digital News Report 2025″ przygotowanego przez Reuters Institute i Oxford University. Zwracamy szczególną uwagę na to, gdzie osoby w wieku 18-24 lata szukają źródeł wiadomości lokalnych i globalnych. Największa grupa – aż 44 proc. – wybiera media społecznościowe i platformy wideo.
Stawiamy tezę, że w świecie cyfrowego szumu rozwiązania offline, takie jak direct mail, mogą być antidotum. Kluczem jest integracja: fizyczne materiały jako punkt wejścia do ekosystemu cyfrowego, kody QR prowadzące do spersonalizowanych doświadczeń.
Ciekawostki ze świata marketingu
Ostatnią stronę wydawnictwa tradycyjnie przeznaczamy na ciekawostki ze świata marketingu. Czy wiecie, że Lacoste przekształcił niedawno kultowego krokodyla w kozę? Wszystko za sprawą Novaka Djokovicia. A czy spodziewalibyście się, że aż 74 proc. Polaków ma trudność w zrozumieniu, ile ostatecznie zapłaci za produkt w promocji?
Ale ta wiadomość nie jest aż tak zaskakująca jak fakt, że kolejne stany w USA wprowadzają do szkół – po dekadzie nieobecności – naukę pisma odręcznego!
Te i inne równie interesujące materiały mogą w spokoju przeczytać marketerzy z działów marketingu sieci handlowych, do których nasz klient – CTRL System – wysyła wydrukowany na papierze „Offline News”.
* Przez „wideo” należy w tym kontekście rozumieć reklamę wideo w internecie – na stronach, w mediach społecznościowych, VOD itp., z wyłączeniem tradycyjnej telewizji. Z kolei „internet” to wszystkie formy reklamy cyfrowej online, ale z wyłączeniem reklamy wideo.




