Audyt komunikacyjny, czyli co robić w sezonie ogórkowym

22 lipca, 2024

Sezon ogórkowy wcale nie musi być taki ogórkowy. Radzimy, jak wykorzystać letnie miesiące, żeby nie wyszła… mizeria. Nasza rekomendacja: zrób audyt komunikacyjny.

Wakacje, wakacjami, ale to również dobry czas na podsumowanie i ewentualne modyfikacje działań w obszarze komunikacji i PR, które uruchamiało się w pierwszej połowie roku. Jednym słowem to dobry moment na mini audyt komunikacyjny.

Co to jest audyt komunikacyjny

Audyt komunikacji marketingowej albo PR to nic innego, jak analiza i ocena jakości komunikacji Twojej marki z klientami i – szerzej – interesariuszami. Jak pokazuje praktyka, zawsze jest coś do poprawy. A takie narzędzie jak audyt efektywnie wychwytuje punkty, które zasługują na modyfikacje.

A zatem co audytujemy, czyli jak to działa? Oto lista:

  • przyglądamy się krytycznie strategii,
  • w tym kontekście ponownie oceniamy kanały komunikacji i narzędzia (strony www, media społecznościowe, wydawnictwa, newslettery, prezentacje ofertowe, itp.),
  • analizujemy treści, które publikujemy w poszczególnych kanałach,
  • oceniamy relacje z interesariuszami (klientami, pracownikami, inwestorami i społecznością lokalną) – o ile to tylko możliwe.

Niewątpliwie dobrze jest również do powyższego zestawu dorzucić analizę działań komunikacyjnych konkurencji, bo przecież nikt nie chce, żeby mu peleton odjechał.

Co robimy w następnym kroku

Uzbrojeni w wiedzę z audytu, jesteśmy w stanie wyeliminować działania, które się nie sprawdziły (nie realizują przyjętych KPI) a na ich miejsce wprowadzić lepiej rokujące rozwiązania. Ale równie dobrze może okazać się, że wszystko działa jak trzeba i wtedy spokojnie udajemy się na wakacyjny wypoczynek.

Na co jeszcze warto poświęcić czas w sezonie ogórkowym

Kiedy robi się w biurze trochę spokojniej, kiedy klienci wysyłają mniej zapytań, wówczas można zająć się pewnymi sprawami, które wcześniej schodziły na drugi plan. Oprócz audytu komunikacyjnego rekomendujemy też kilka innych działań.

  • Przeanalizuj w Google Analytics, które sekcje Twojej strony internetowej są najczęściej odwiedzane i skąd pochodzi ruch.
  • Zrób spis evergreenów, czyli uniwersalnych tematów związanych z Twoją firmą. Sprawdzą się, kiedy zabraknie newsów.
  • Przejrzyj plan komunikacji i PR na II połowę roku, zweryfikuj, czy coś nie wymaga zmiany w kontekście nowych wydarzeń na rynku.
  • Odważ się na eksperyment z contentem. Wakacyjny nastrój sprzyja nowym pomysłom. Może nagracie całym zespołem pierwszą rolkę? Albo wytniesz z ostatniego wideo krótki, samodzielny fragment, który posłuży jako short na YouTube? Może zaczniesz tworzyć newsletter na Linkedinie albo zorganizujesz akcję wellbeing na pracowników?
  • Czy ktoś powiedział: wellbeing? Właśnie! Sezon ogórkowy to dobry czas na integrację zespołu. Spontaniczne wyjście po pracy, trochę dłuższy wspólny lunch, albo jakiś sport. Tematów do omówienia poza pracą jest latem jakby więcej niż w innych porach roku.
  • Szkolenia. Ale wcale nie te stacjonarne. Zachęcamy raczej do przejrzenia różnych nagrań webinarów i konferencji, na które nie starczyło czasu. Dużo wiedzy, która jest dostępna za darmo, albo którą Twoja firma zakupiła już wcześniej, czeka tylko na dobry moment. Przy tej okazji, bardzo polecamy webinary Sharebee.

Sezon ogórkowy to znakomity czas – wykorzystaj go w komunikacji i PR.