Czym PR może przyciągnąć młodych?

Z pewnością niejedna kreatywna osoba rozważała pracę w marketingu, reklamie albo PR. Nie ma co się dziwić, ponieważ w tych właśnie branżach jest miejsce na swobodną przestrzeń do wyrażania szalonych pomysłów i elastyczne podejście do miejsca pracy – a to staje się coraz ważniejszym czynnikiem dla młodych osób. Wyjaśniamy, co tak naprawdę kryje się za skrótem PR i dlaczego warto zaangażować się w ten fascynujący świat.

Czym jest PR?

Zaczniemy od tego czym jest PR, czyli public relations, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza relacje publiczne.

PR często jest mylony z reklamą i marketingiem, a trzeba wiedzieć, że to nie jest to samo! Różnica kryje się w celach, a mianowicie: dla marketingu najważniejszym celem jest zwiększenie sprzedaży produktów lub usług, a dla reklamy promowanie tego produktu poprzez różne płatne i promocyjne przekazy. Z kolei dla PR najważniejszym celem jest budowa i utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy lub osoby.

Zdaniem Scotta M. Cutlip’a, Allen H. Centera oraz Glena M. Burooma, autorów książki „Effective Public Relations”, główną funkcją tej dziedziny jest zarządzanie informacją w sposób ciągły i planowany. Za pomocą PR organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie tych osób, którymi jest zainteresowana obecnie lub może być zainteresowana w przyszłości.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Specjaliści od PR tworzą posty o firmie, jej osiągnięciach, produktach i ludziach za nią stojących w celu zbudowania jej pozytywnego wizerunku. Wymyślają sposoby na to, aby w interesujący sposób zaprezentować swojego klienta. Organizują konferencje prasowe, utrzymują stały kontakt z dziennikarzami i zarządzają platformami społecznościowymi firmy. Praca w PR to nie tylko przygotowywanie różnorodnych materiałów prasowych, raportów, artykułów czy broszur, to także tworzenie i promowanie filmów prezentujących firmę.

PR-owcy powinni być elastyczni, umiejętnie dostosowywać się do różnych form przekazu oraz do zmian potrzeb na rynku. Jednak ich rola nie kończy się na kreatywności i promocji. W sytuacjach kryzysowych muszą umiejętnie zarządzać problemami i sprawnie podejmować odpowiednie działania. 

Co zyskujesz, pracując w PR?

Świat public relations to nie tylko praca, ale też nieustanny rozwój. Nie ma tu miejsca na nudę! Oto kilka korzyści związanych z karierą w tej branży:

  • Ludzie.
    Nawiązanie nie tylko typowych biznesowych kontaktów, ale także poznanie niezwykłych, ciekawych osób.
  • Różnorodność.
    Codziennie dostajesz różne zadania do zrobienia: napisać informację prasową, napisać post na social media klienta, a także zrobić dla niego odpowiednią grafikę, napisać scenariusz spotu reklamowego i wiele innych ciekawych rzeczy.
  • Kreatywność.
    Możliwość realizacji nawet najbardziej szalonych projektów, a także obserwacji jak oni będą się rozwijać i jakie przyniosą owoce.
  • Elastyczność zawodowa.
    Możliwość pracy zdalnej albo hybrydowej.
  • Zawsze jesteś na czasie.
    Śledzisz nowe trendy i bieżące wydarzenia.
  • Rozwój umiejętności.
    Cały czas uczysz się czegoś nowego: nowych narzędzi, strategii, a czasami nawet nowego słownictwa. Rozwijasz się w pisaniu, komunikacji oraz w zarządzaniu projektami.

 

Jeśli zainteresowała cię ta branża, warto spróbować i odważyć się na krok w kierunku swojej pasji. Wszystko zależy od twoich umiejętności i chęci do rozwoju. Nie czekaj, ponieważ im wcześniej zaczniesz poznawać siebie i pracować w różnych obszarach, tym szybciej odnajdziesz swoje „ja”, a może nawet i wymarzoną pracę. Doświadczenie to jest to, co się dzisiaj liczy.

Daria Maksimowa, studentka dziennikarstwa UKSW, stażystka w Human Signs

Zdjęcie autorki tekstu: Daria Maksimowa